Artikel 1

Wijzingen op de persoonlijke website van de deelnemer

U heeft het vast in het nieuws gehoord; vanaf 25 mei is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Door deze wetgeving heeft u vanaf die datum geen toegang meer tot de persoonlijke website van een deelnemer. In deze nieuwsbrief brengen we u op de hoogte wat dit voor u betekent en wat u eraan kunt doen.

Eerdere berichtgeving over de AVG


U heeft van ons op 5 april een DigiNieuwz ontvangen met daarin een verwijzing naar de kopiebrief over het algemene beleid van de AVG. De werkgever heeft deze brief per post ontvangen. In dit artikel staan wij stil bij het onderwerp "Wijzigingen op de persoonlijke website van de deelnemer".

Wat verandert er voor U?


Voor u als adviseur betekent dit dat u vanaf 21 mei geen toegang meer heeft tot de persoonlijke website van de deelnemer. Dit geldt ook voor de werkgever. Om weer toegang te krijgen tot de persoonlijke website heeft u, maar ook de werkgever toestemming nodig van de deelnemer.


De deelnemer kan uw hulp waarderen bij het maken van verschillende keuzes in de pensioenregeling. U kunt de deelnemer informeren over de gevolgen van de gemaakte keuzes. Ook kunt u controle uitoefenen op de uitvoering door de verzekeraar.


Wetgeving

De wet verplicht ons dat per ontvangende partij (dus zowel adviseurs als werkgever) specifiek toestemming moet worden gegeven.


Persoonlijke website

In de afbeelding hier boven het startscherm van de deelnemer. Zwitserleven brengt de deelnemer op de hoogte van deze wijziging door hen informatie te geven over de nieuwe wetgeving via een persoonlijk bericht op de website.

Wat kan de deelnemer doen om u weer toegang te geven?


De deelnemer gaat naar "Wijzig mijn instellingen” als hij wil dat u, maar ook de werkgever weer toegang krijgt tot de persoonlijke website.

De deelnemer geeft toestemming aan de werkgever om toegang te krijgen tot zijn persoonlijke website:

1. Nee

2. Ja, alleen voor pensioenen bij mijn huidige werkgever

3. Ja, voor alle pensioenen


De deelnemer geeft toestemming aan de adviseur van de werkgever om toegang te krijgen tot de persoonlijke website:

1. Nee

2. Ja, alleen voor pensioenen bij mijn huidige werkgever

3. Ja, voor alle pensioenen


De wet verplicht ons dat per ontvangende partij (dus zowel adviseurs als werkgever) specifiek toestemming moet worden gegeven.


NB: het instellingenscherm hieronder verandert ook op 21 mei. De definitieve schermen kunnen dus iets afwijken van wat wij hier onder laten zien.

Communicatie naar werkgever en deelnemer


Deze nieuwsbrief kunt u als adviseur doorsturen naar uw werkgevers en met bespreken. Ook plaatsen wij over 2 weken een bericht op de persoonlijke website van de werkgever.
Speciaal voor de werkgevers hebben wij een informatie leaflet gemaakt. De leaflet kan door de werkgevers gebruikt worden om de deelnemers te informeren over de wijzigingen op de persoonlijke website van de deelnemer. De leaflet vindt u hier.


Persoonlijk bericht

De deelnemer ontvangt een bericht in de Berichtenbox op de persoonlijke website.

Belangrijkste wijzigingen AVG

De wet verplicht ons dat per ontvangende partij (dus zowel adviseurs als werkgever) specifiek toestemming moet worden gegeven.